| Přihlásit |     | Nápověda |    

Specifické vývojové poruchy učení

Název

Možné příznaky

Možné průvodní jevy

Vhodné metody a formy práce

Charakteristika, možné příčiny

Dyslexie -  čtení

Neschopnost číst, interpretovat psané slovo. Žák neumí pochopit smysl přečteného slova. Zrcadlová záměna písmen - b, d. Nesprávné pořadí písmen: od - du, kos - sok.

 

Časté spojení dyslexie s dysortografií a dysgrafií. Čím těžší je porucha, tím častěji se

k ní druží další poruchy. Problémy s pravolevou orientací. Špatná přizpůsobivost. Poruchy sebevědomí. Snížený zájem

o práci. Podle závažnosti se porucha promítá do více předmětů.

 

Ústní zkoušení. Tiché čtení. Přiměřeně snížit množství psaného textu.

Metody:

-zavádění více smyslů do výuky čtení a psaní, cvičení očních pohybů - čtení po slabikách, pomocí okénka, logopedická, zpomaleného postupu, obtahování skládací abecedy.

Nepoměr mezi sníženou školní výkonností a úrovní rozumových  schopností,které jsou lepší. Nápadně nerovnoměrný vývoj různých složek osobnosti - oslabení specifických schopností. Děti nemohou dohnat to, co ve škole zameškaly. Poruchy pozornosti - zaměřování pozornosti ke všem podnětům bez rozdílu, neschopnost zaměřit se na podněty podstatné.

Rychlý růst pozornosti, nesoustředěnost. Afektivní labilita. Ukvapené jednání, překotnost reakcí.Možné příčiny: Genetické dědictví. Lehká mozková dysfunkce (LMD) - drobné poškození mozku v rané fázi vývoje. LMD je způsobena abnormálním vývojem před porodem, těžkým porodem nebo ranými infekcemi brzy po porodu. Jde o narušení určitých částí mozku, někdy o Poškození je velmi malé,neurologickým vyšetřením se téměř nedá zjistit.

Poruchy se projevují výrazněji až v období vstupu dětí do školy. Opožděné dozrávání funkcí mozku.

Všeobecné rozumové schopnosti nejsou narušeny.

Dysgrafie - psaní

 

  Psaní není automatizováno až do vyšších ročníků. Psaní jiných  písmen, záměna pořadí, zrcadlové psaní, vynechávání písmen i slabik, výjimečně pomalé psaní, trhané písmo, neúhlednost, neschopnost udržet rovný řádek. Vynechávání znamének, interpunkce, žák neumí napodobit tvary písmen, nepamatuje si je. Toporné křečovité držení psacích potřeb.

Dysortografie

pravopis

  Narušená schopnost ovládnout gramatická a pravopisná pravidla při psaní. Problémy s velkými písmeny, záměna i - y, s - z. Chybná, chybějící interpunkce, vynechávání slabik, komolení slov.

Dyskalkulie - matematické schopnosti

 

 

Neschopnost pochopit symbolickou povahu čísla, lpění na názorných představách. Žák neumí ukázat slovně udaný počet, vyjmenovat řady čísel - sudé, liché, pozpátku. Zaměňuje početní výkony, čte chybně matematická    znaménka, číslice. Neumí napsat matematické  symboly, deformuje číslice, vynechává nuly. Neumí  řadit podle velikosti.

Promítá se do předmětů, ve kterých se uplatňuje matematika.    Nezaměňovat s důsledky školní nezralosti či snížených rozumových schopností.

 

 

Uplatňovat zásadu názornosti, co nejvíce pomůcek a  didaktické techniky.

 

Dyspinxie - kreslení

 

 

 

 

 Nízká, primitivní úroveň kreseb. Neobratnost v zacházení s kreslícími nástroji. Nedovede graficky znázornit svoji představu ani napodobit předlohu.

Častý výskyt společně

s dalšími dysfunkcemi.

Cvičení jemné motoriky - koordinace pohybů se zrakem.

 

Dyspraxie - motorika

 

 

 

Snížená schopnost vykonávat běžné tělesné úkony, tělesná cvičení, sport, manipulace s předměty - příbor, tkaničky, nástroje.  Nerovnoměrnost pracovních výkonů, malá schopnost organizace vlastní činnosti. Snížená obratnost, poruchy koordinace pohybů. Současně bezděčné pohyby jiných částí těla, zvýšené tělesné napětí. Neschopnost opakovat gesta, pracovní pohyby, slabá pohybová paměť. Nesamostatnost, nižší pracovní výkon.

Kresba na nízké úrovni. Snížený zájem o manuální práci. Častější úrazy. Poruchy sebevědomí pro posměch. Nejvíce potíží má v Tv, Pv, Vv a dalších manuálních činností.

 

Hodnotit jen výkon, který dítě stačilo vykonat v časovém limitu. Častá změna pracovního rytmu, náplně práce, častý odpočinek. Rehabilitace podle původu poruchy. Cvičení v drobných pracovních úkonech.

Prostřednictvím pracovní činnosti především fyzické práce se dyspraxie i jiné poruchy do jisté míry upravují, zlepšuje se celková schopnost centrální nervové soustavy.

 

Dysmúzie

hudba

 

 

Výpad schopností v oblasti hudby. Porucha hudební paměti, nesprávné určování výšky tónu, neschopnost určit chyby v produkci své nebo jiné osoby, těžkosti s určením hudebních nástrojů podle zvuku, absence smyslu pro rytmus, neschopnost naučit se číst noty, nesprávná reprodukce známých melodií, špatná manipulace s hudebními nástroji.

Psychologické problémy - ochuzení o estetické prožitky. Vyskytuje se velmi často isolovaně, bez přítomnosti jiných poruch.

 

Rozpoznávání síly, výšky, barvy tónů nebo rytmické struktury spojené s grafickým záznamem nebo notovým projevem. Orffova metoda. Cvičení s hudbou, dechová cvičení.

     

 

 
Copyright © 2005 Internet Pb s.r.o. Všechna práva vyhrazena