|
Logopedická péčeOdborný garant logopedické péče:
Logopedická péče je zajišťována pod supervizí klinických logopedek. Ambulance těchto logopedek se nachází přímo v budově mateřské školy. Klinické logopedky také úzce spolupracují s místně příslušnými školskými poradenskými zařízeními (ŠPZ) a jejich odborné zprávy jsou podkladem pro stanovení konkrétních podpůrných opatření.
Supervize klinické logopedky:
- Rozsah: Každá třída jedenkrát v měsíci.
- Logopedickou supervizi provádí klinická logopedka s dětmi individuálně za účasti pověřené učitelky.
- Paní logopedka po ukončení supervize předává pověřené učitelce obrázkové materiály, pracovní listy, metodické materiály, návodné postupy a doporučení pro logopedickou péči na další období.
- Dle těchto doporučení je v MŠ realizována s dětmi individuální i skupinová logopedická péče.
Speciální pedagogická péče - Logopedie a nácvik komunikačních dovedností:
-
Speciálně pedagogické péče - Logopedie a nácvik komunikačních dovedností je poskytována individuálně i ve skupině a je jedním s podpůrných opatření zejména pro děti s vadou řeči, narušenými komunikačními dovednostmi, opožděním vývoje řeči či pro děti z cizojazyčného prostředí.
-
Na každé třídě souběžně působí více pedagogů: Dvě třídní učitelky a jeden asistent pedagoga.
-
Jedna z třídních učitelek za podpory asistentky pedagoga vede činnosti na třídě a realizuje třídní vzdělávací program. V rámci komunikačního kruhu zpravidla denně realizuje skupinovou logopedickou péči a nácvik komunikačních dovedností.
-
Druhá/pověřená učitelka zajišťuje individuální speciálně pedagogickou péči, která probíhá dle potřeb na klidném místě ve třídě či mimo třídu v pracovně nebo ve třídě v rámci probíhajících činností zpravidla denně v době cca od 8:00 do 9:45 hod.
-
Rozsah a četnost u jednotlivých dětí vychází z doporučení ŠPZ a klinické logopedky v návaznosti na personální a organizační podmínky školy.
Stanovené cíle:
- Vytváření vhodných podmínek pro rozvoj řeči (podnětné prostředí, dostatek speciálních pomůcek, odborně proškolený i zkušený personál, úzská spolupráce s rodinou i odborníky).
- Podpora přirozenného rozvoje komunikačních dovedností dítěte.
- Rozvíjení porozumnění řečovému projevu, napomáhání v lepší orientaci dítěte v běžných životních situacích a ve zvládání stresových či pro dítě neznámých situací.
- Průběžné rozšiřování slovní zásoby dítěte (pasivní i aktivní).
- Zavedení adekvátního komunikační systému.
- Nácviky používání alternativní či náhradní komunikace (výměnný obrázkový komunikační systém VOKS, znakování, gesta, piktogramy, fotografie).
|